Opening Expositie Jan Koorneef

Jan Koorneef (1958) uit Dordrecht en lid van Fotoclub Zwijndrecht toont in april zijn werk in Fotogalerie Zwijndrecht aan de Rotterdamseweg 126 te Zwijndrecht. Een expositie met de titel: Bezieling.

Jan Koorneef hoeft geen onbekende te zijn bij de bezoekers van Fotogalerie Zwijndrecht. Wel moeten zij een heel goed fotografisch geheugen hebben willen zij dat nog voor zich zien. Jan is namelijk van 1986 tot 1996 een zeer enthousiast en actief lid van Fotoclub Zwijndrecht geweest. De toen nog wilde haren van Jan deden het stof op de fotoclub regelmatig opwaaien. Zijn afscheid destijds was dan ook jammer.

In 2015 werd Jan vrijwilliger bij het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Daar raakte hij al snel betrokken bij het fotograferen van de collectie. Door deze hernieuwde kennismaking met fotografie werd zijn behoefte geprikkeld weer lid te worden van Fotoclub Zwijndrecht. Toen Jan in 2016 weer lid werd van de fotoclub had hij zich zelf beloofd het rustig aan te doen. Zijn woorden: “Dat fotograferen moet vooral niet te groot worden. Gewoon af en toe wat fotograferen en genieten van het fotowerk van anderen”. Dat Jan nog voldoende wilde haren over heeft blijkt inmiddels. Hij startte voor zich zelf meerdere projecten en de tussentijdse resultaten waren voor de fotoclub aanleiding een expositie in te plannen. Kortom niks rustig aan, vol aan de bak.

De titel van de expositie sluit dan ook wel heel goed aan bij de vastberadenheid waarmee Jan zijn fotografie weer heeft opgepakt: Bezieling.

Hij portretteert graag bezielde personen. Jan zegt: “In bezieling komt onze persoonlijkheid tot uiting en dat is naar mijn mening belangrijker dan talent”. Hij stelt dat zonder bezieling je geen goede muzikant, sporter, danser of empathische arts wordt. Zij moeten dagelijks bezield zijn. Op de expositie is een serie foto’s te zien van voormalig wereldkampioen wielrennen (1969) Harm Ottenbros en foto’s van muzikanten uit het Drechtsteden Jeugdorkest.

Een ander deel van de expositie gaat over kwetsbaarheid. Hoe ouder hij wordt, hoe meer hij koestert wat hij heeft en voelt daarnaast meer en meer de kwetsbaarheid van het bestaan. De foto’s binnen dit thema zijn misschien niet de beste foto’s maar wel foto’s met bezieling. Waarvan acte.